vineri, 14 noiembrie 2014

Lasata Secului pentru Postul Craciunului!

In seara zilei de 13 noiembrie se lasa Sec pentru Postul Craciunului  (conform caledarului bisericesc data este de 14 noiembrie insa daca aceasta cade intr-o zi de miercuri sau vineri se va lasa sec cu o zi inainte) - post care va tine 40 de zile, pana in Ajunul Craicunului. 
Iata cateva obiceiuri si traditii legate de aceasta zi si dezlegarile la alimentele interzise din timpul postului:
Lasata Secului este ultima zi cand se mananca de dulce iar potrivit traditiei ortodoxe, in seara acestei zile, se aduna rudele si prietenii familiei la o masa mare. La masa se consuma alimente care atrag sporul: ouale de puica - pentru a evita cheltuilelile neprevazute; ciorba de peste - pentru a fi sprinteni precum pestii; deserturi cu struguri si stafide - care simbolizeaza sporul si vigoarea.
Potrivit obiceiurilor la masa se aduce o gaina, al carei piept va prezice vremea - daca are pieptul gras, va urma o iarna grea si o vara secetoasa.
In ziua de Lasatul Secului femeile prepara turte din malai si oua pe care le dau de pomana saracilor - pentru a atarage sporul in casa celor care le-au dat,.
Potrivit credintei populare daca in postul Craciunului este vreme buna atunci primavara va fi ploioasa.

Se mananca untdelemn si se face dezlegare la vin in datele de 16, 22, 23, 24, 25 si 30 noiembrie, dar si pe 4,5,6,7,9, 12, 13, 17 si 20 decembrie, daca aceste zile cad lunea, miercurea sau vinerea, deoarece in aceste zile biserica praznuieste sfintii mai importanti.
Se face dezlegare la peste in zilele cu sfinti insemnati, dar si in zilele de 16, 22, 23, 24, 25, 30 noiembrie si 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 17 decembrie daca zilele acestea cad marti sau joi.
Articol preluat de pe 9am News.

Trebuie sa va marturisesc, ca eu nu am putut niciodata sa tin post. Sunt o persoana "carnivora" si imi place si branza foarte tare, nu imi plac legumele mai deloc. Nici nu am incercat foarte mult.
Anul acesta voi incerca sa tin post. Am intrebat cativa prieteni buni ce mananca ei cand tin post si sper sa reusesc. Nu am o idee f clara ce pot sa mananc, mai ales dimineata si sa imi si placa. Mi-e teama sa nu uit si sa mananc din obisnuinta, sau ... o sa vad. Cel putin o sa incerc. 

Va tin la curent si spor tuturor celor care fac asta.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu